خاطرات زندگی من

این وبلاگ به درج خاطرات برداشتها و عقاید شخصی من از زندگی اختصاص دارد .

تایلند نامه (قسمت چهارم) - grande palace و معبد بودای زمردین

چهارم فروردین

علاوه بر اینکه در گوشه و کنار شهر پر از مجسمه های طلایی رنگِ بودای آذین شده با حلقه های گُله (که بعضا با میوه پذیرایی می شن !) ، تعداد بیشماری معابد کوچک و بزرگ هم(بیش از ۴٠٠ معبد) وجود داره . این معابد شاید ظاهر با شکوهی داشته باشند اما در کل برای یک توریست دیدن چند تا از مهمترینهاش و مشهورترینهاش کفایت می کنه و بیشتر از اون فکر نمی کنم جذابیتی داشته باشه . مگر اینکه واقعا شیفته معابد بودایی باشه !

برنامه امروز دیدن معابد حاشیه رودخانه چاو پرایا Chao Phraya بود . قرار شد  Wat Phra Kaew و کاخ پادشاهی( grand palace ) و  wat pho ، wat arun رو ببینیم (وات به معنای معبد) . دوباره به ایستگاه اسوک رفتیم و با کمک و راهنمایی مسئول بلیط بهترین مسیر رو انتخاب کردیم . ما باید اول با BTS به ایستگاه Siam می رفتیم . بعد قطارمونو چنج می کردیم و به ایستگاه Saphan Taksin و از اونجا با قایق به طرف محل مورد نظر .

مسئول بلیط گفت که تا ایستگاه Saphan Taksin ، ٨٠ بات میشه . اسکناس تحویل گرفت و پول خرد داد تا با دستگاههای مخصوص بلیط تهیه کنیم . در این دستگاهها هر ایستگاه ، یک شماره داره و باید با فشردن دکمه اون ایستگاه و انداختن پول بلیط بگیریم . ما بجای اینکه شماره ایستگاه Saphan Taksin  رو بزنیم فکر می کردیم که اول باید شماره ایستگاه Siam رو بزنیم و یک بلیط برای اونجا بگیریم و دوباره برای Saphan Taksin . خب مگه ما از این چیزا در شهرمون داشتیم که بلد باشیم !! به هر حال مسئول بلیط دوباره به ما پول خرد داد تا دوباره شماره ایستگاه مربوطه رو انتخاب کنیم (Saphan Taksin  )و پول دیگه ای هم از ما نگرفت . خیلی لطف کرد واقعا .

سوار ترن شدیم . یکی از چیزهایی که خیلی منو می خندوند همینجا بود . ایستگاهی بود به نام Nana (نَ نَ) و هر بار با صدای خانومه که اسم این ایستگاه و می گفت من از خنده روده بر می شدم و نمی دونم چرا . بعد ها دیدم که خود تایلندیها هم اینو مسخره می کنن و می خندن و دائم با هم تکرارش می کنن .

بالاخره به ایستگاه قایقها رسیدیم . مسئول بلیط قایقها گفت بهتره بلیط دو طرفه بگیریم به مبلغ نفری ١۵٠ بات و می گفت این به صرفه تره و تا ساعت ۵ می تونید با این برگردید و همینطور کلیه معابد حاشیه رودخونه روببینید و به حرف من ایمان داشته باشید . ما قبول کردیم . (برای خوندن نتیجه تا پایان باید بخونید نیشخندنه الان می گم  ) ، شما این کارو نکنید مگه اینکه زودتر به محل برسید . چون آخرین قایق با این بلیطها  ساعت ٣ حرکت می کنه نه ۵ . البته اینم بگم که روی بلیط نوشته بود ولی ما توجه نکرده بودیم (ذره بین نبرده بودیم چشمک) و به حرف خانومه ایمان پیدا کرده بودیم !!

ایستگاه

در ایستگاه دو نوع صف بود . یکی برای کسایی مثل ما که بلیط دوطرفه داشتند و یکی هم برای یک طرفه ها . البته بعضی ها هم قایق خصوصی می گرفتند . سوار قایق شدیم .

و در طول رودخانه به مسیرمون ادامه دادیم . لیدر تور که اتفاقا همون خانمی بود که به ما برای خرید بلیط مشاوره داد توضیحاتی در مورد قسمتهای مختلف رودخونه داد که من اصلا گوش نکردم و مشغول فیلم و عکس برداری بودم . دلمو خوش کرده بودم به احسان که حتما گوش می کنه و برای منم میگه که احسانم اصلا گوش نداده بود ! فقط یه بار شنیدم که راجع به فلاور مارکت حرف زد و اینکه گلها رو با قایق میارن و ... و با توجه به عکسهایی که در سایتهای توریستیشون می ذارن با خودم گفتم چه جای قشنگی باید باشه . (نیشخندبخونید تا آخر ااااااا ) . در کنار رودخانه چند تا معبد و قلعه دیده می شد .

grand palace در سمت راست رودخانه

wat arun در سمت چپ

به ایستگاه رسیدیم . دنبال بقیه راه افتادیم و بعد از طی مسیر نسبتا طولانی به گرند پلس رسیدیم . طولانی از این جهت که گرمای طاقت فرسا راه را دو برابر می کرد . در این مسیر دستفروشهای زیادی بودند و البته گرانفروش . خوردنی های تایلندی هم فراوون بود بعلاوه بوهای تند . نزدیکای گرند پلس بودیم که یه آقایی اومد جلو و کلی با ما گرم گرفت . معمولا در مکالمه ها می پرسند که مال کجایی ؟ کی اومدی ؟ و اولین بارته و اینجور حرفا و بعد گفت امروز بودا دِی هست و تا ساعت ٢ گرند پلس تعطیله و بعد نقشمونو گرفت و سه تا معبد دیگه رو توش بهمون نشون داد و گفت بیان من براتون توک توک می گیرم و فقط با ۶٠ بات برید اینجا ها رو ببینید و راننده هم منتظرتون می مونه و بعد بر می گردونه شما رو اینجا . جوری حرف می زنند که اصلا به حرفاشون شک نکنید . به احسان گفتم حالا که تا  اینجا اومدیم بیا بریم ببینیم اصلا راست می گه یا نه چون قبلا خونده بودم که که همه روزه اینجا از ساعت ٨ و نیم تا ٣ و نیم بازه . به راهمون ادامه دادیم و به محل پر رفت و آمدی که همون گرند پلس بود رسیدیم . داشتیم عکس می گرفتیم که صدای آشنای فارسی شنیدیم .در مورد تعطیلی محل ازشون پرسیدم و این آقا که دیگران آقای دکتر خطابشون می کردند ، گفتند توی تایلند از این حرفها زیاد می شنوید و باور نکنید و امروز روز بودا نیست  . ما تقریبا ساعت ١١ و نیم رسیده بودیم و فکر کنید اگه با اون یارو می رفتیم یک روزمون رو از دست می دادیم .

Image hosting by IMGBoot.com

بلیط گرفتیم (قیمت ورودی نفری ٣۵٠ بات بود  ) و وارد شدیم .

این مجموعه شامل Wat Phra Kaew یا Temple of the Emerald Buddha (یا معبد بودای زمردین ) که مهمترین و مقدس ترین معبد (و بودا) در ناحیه تاریخی شهر بانکوکه ، در کنار Grand Palace با یک استایل اروپایی (بجز سقفش) است . کاخ پادشاهی یا Grand Palace برای ١۵٠ سال محل زندگی شاهان و مقر دولت بوده اما در حال حاضر محل زندگی پادشاه نیست . فقط مراسم خاص در این محل برگزار میشه .

معبد بودای زمردین در یک گوشه از این مجموعه قرار داره . در این محل بیش از ١٠٠ ساختمان درخشانِ رنگارنگ با سقفهای نوک تیز طلایی و کاشیهای براق وجود داره که تاریخش به ١٧٨٢ بر میگرده . بودای زمردین که در واقع از یشم سبز ساخته شده لباس زرینی به تن داره . این لباس بنا به فصول تغییر می کنه و این کار طی مراسم ویژه ای توسط پادشاه صورت میگیره . ( برای فصل گرم لباس زربفت الماسی . برای فصل سرد لباس زربفت گرم ! برای فصل باران لباسی مثل لباس راهب ها ولی زرین ) . عکسبرداری در این معبد ممنوع است . گرچه چون بودا در یک جعبه شیشه ای و در ارتفاع قرار دارد ، اصلا نمیشه دیدش چه برسه به عکسبرداری ! برای ورود به معبد کفشها را باید در بیارید.

پس از ورود به محوطه اولین ساختمانی که می بینید

Image hosting by IMGBoot.com

و بعد این ها که اصطلاحا نگهبان یکی از خروجی های گرند پلس هستند .

بعد Phra Si Ratana Chedi رو می بینی که معبدی در استایل سریلانکاییه .

پشتش

و کمی نزدیکتر

در گرند پلس ، رنگ طلاییِ بناهای بلند ، با نور آفتاب قاطی میشه و میریزه توی چشمت . و حتی اگه مثل من دوست نداشته باشی عینک آفتابی بزنی (چون ترجیح می دی همه چیز رو با رنگ طبیعی ببینی) ، مجبوری .

و خیلی نزدیکتر !

Image hosting by IMGBoot.com

Phra Mondop که کتابخانه ای در استایل تایلندی است .

عکس هنری من

دور تا دور این محوطه نقاشیهای دیواری بسیار قشنگی وجود داره .

Image hosting by IMGBoot.com

عکس هنری احسان وقتی این غوله داره سر منو له میکنه و من می خندم !

این پرنده در دو رنگه و احسان چون پرسپولیسیه با قرمزش هم عکس انداخت ولی من سبز و اینجا می ذارم .

عکس دونفره که یک آقا و خانم ایرانی زحمتشو کشیدند و ما هم برای اونها .

و مدلی از Angkor Wat در وسط

Image hosting by IMGBoot.com

در اینجا هر ساختمان یک نگهبان داره .

نگهبان یکی از خروجی ها

Nok Tantima نگهبان Viharn Yod

Image hosting by IMGBoot.com

... و این هم عکس یادگاری من در کنار یک نگهبان واقعی !!

و مجسمه های گوناگون

(هوا بس ناجوانمردانه گرم است )

Image hosting by IMGBoot.com

از وقتی مانتومو در آوردم هر جا که می ریم آقای دکتر و گروهشونو می بینیم خجالت.آقای دکتر پیشنهاد می دن که با گروهشون شب بریم روی رودخونه و این معابد رو در شب هم ببینیم اما ما برنامه دیگه ای داریم . در داخل ساختمانها پنکه های بزرگی وجود داره اما در بیرون از آسمون آتیش می باره . هر چی هم آب می خوریم یا به صورتمون آب می زنیم فایده ای نداره .

و این هم کاخهای پادشاهی از نماهای مختلف

و در آخر چند عکس دیگر

محوطه های تو در تو

محلی که بالاخره نفهمیدم اونجا چیزی می خورن یا عبادت می کنن!

از کاخ که بیرون اومدیم ، مردی با احسان شروع به حرف زدن کرد و با خنده و شوخی بهش گفت لباست قرمزه و ممکنه بگیرنت . چون در مرکز شهر یک عده با لباسهایی با همین رنگ تحصن کردند  (همون مخالفان د.و.ل.ت که شما در اخبار احتمالا دیدید)

به سمت وات پو حرکت کردیم . در مسیر دستفروشها که بیشتر آشغال فروش هستند به وفور یافت می شوند . یکیشان می خواهد به همان شیوه قبل سرمان را گول بمالد . این بار شک نداریم که دروغ می گوید .